english

Vårmöte - Möte 22, den 5 maj 1998

Program: 

. 
Butterick´s firar 100 års jubileum år 2003.  Ett av Sveriges mera kända varumärken representerades denna kväll av vd Bengt Olander, som berättade om det ursprungligen amerikanska textilföretaget med "skrapa" på sjätte avenyn i New York, som blev stora när de började reproducera skjortor i papper!!!! på 1800-talet, vilket gav oss tillskärningstekniken och möjlighet även för de mindre bemedlade barnen att "leka krig" i de på den tiden populära och röda Garibaldiskjortorna 

Textilföretaget Butterick´s kom till Skandinavien och Bengts morfar kunde genom att "lyssna till kunden" hänga med i utvecklingen och förändra sortimentet. Importerade kamelhårsprodukter blev en framgångsrik produktlinje under hans tid. 
Butterick´s i Skandinavien finns kvar ännu idag pga förmågan att "lyssna till kunden".  Bengts far övertog verksamheten och införde genom kreativitet sortimentet skämtartiklar under 1960-talet.  En smart "reklamkupp" blev toilettpappret med svenska hundralappar på, som ledde till åtal för "sedelförfalskning" och gjorde Butterick´s berömt genom en delvis farsartad rättegång, som slutade med "folkets" seger. Butterick´s fanns plötsligt på var mans läppar. 

Systembolaget absolut värsta konkurrenten 

När Bengts far hastigt avled på 1970-talet hade Bengt fortfarande en "tenta" kvar på Handels i Stockholm. Det var också där som Bengt hade lärt känna EBCs vd L.O. Landin, där de bl a gjorde "spex" tillsammans.  "Tentan" förblev ogjord ett tag, när Bengt fick "rycka in" som chef för Butterick´s.  Tillsammans med vännen och numera revisorn Hans Sjölund satsade Bengt på nästa "marknadsanpassning" och Butterick´s blev nummer 1 i nischen "allt för en trevlig fest".  En av konkurrenterna är Systembolaget.  Bengt betonade dock att Butterick´s endast vill ha de sista "hundralapparna" från festkassan så att absolutmängderna blir lagom och pricken över i:et för en trevlig fest istället sätts med hans "actionprodukter".  
 

Numera även grossist och fabrikör i festligheter 

Förutom de berömda "pruttkuddarna", som säljs i mer än 60.000 exemplar om året har Butterick´s allt från försäljning av den originella festpresenten till uthyrning av maskeradkostymer på programmet. Numera ingår även grossisten Leco i koncernen och man har en egen liten fabrik, så att man kan fortsätta att omsätta idéerna man får genom att "lyssna på kunden". Drygt 60 personer är anställda i koncernen.  
 

Ett klassiskt Stockholmsföretag - klassiskt även  i Göteborg och Malmö 

"I Stockholm säger man att Butterick´s är ett klassiskt Stockholmsföretag", berättar Bengt när mötet fortsätter med ett "legalt" inbrott i butiken på Drottninggatan. I Göteborg påstår dock alla att det är ett lika klassiskt Göteborgsföretag. Och i Malmö kallar man fortfarande tomten, där huset med den första Butterick´s affären en gång stod, för Butterick´s tomten.  Och Bengt håller givetvis med kunderna varifrån de än kommer.  För som bekant har kunden alltid rätt att ha fel. 

Besök också Butterick´s på nätet: http://www.buttericks.se/



PRIZM® 

Claritas MikroMarketing med EBC som svensk hälftendelägare drar nu igång verksamheten på allvar också i Sverige.  Denna kväll introducerade Bo Malmström, chefsanalytiker på Claritas, den svenska PRIZM®-modellen med vars hjälp marknadsförare kommer att kunna rikta sin marknadföring till konsument mycket effektivare.  Som en liten krydda på tillställningen hade Claritas genomfört en snabbundersökning av kunderna under påskhelgen i Butterick´s affär på Drottninggatan. Undersökningen var inte på något sätt menad att vara fullständig utan skulle endast ge ett smakprov på hur man med hjälp av PRIZM® kan ta reda på "vilka Butterick´s kunder är och var man kan hitta flera kunder av rätt sort".   


Publiken verkade nöjd.  
 
"Tack för en trevlig övning!"  och "Bengt O är ju en lysande entertainer (obs! Hector El Neco-tricket med elden i fickan) och rumsren ståupp-komiker", är några av  de återkommande kommentarerna från de ca 75 deltagarna efter mötet. 
"Det tjugoandra blev ett av toppnumren i raden av möten i Efficient Business Club", säger Arne Olin från Kvalitetsakademin, som är en av de medlemmar som varit med från början. 

Anmäl gärna intresse att vara med på kommande möten och kom med synpunkter här! Eller läs mer om tidigare möten här!

Kreaprenör
Relationer och Dialog sedan 1983 - nu med kreaprenörskap.
dialoguemanager
Anv.-ID:
Lösenord: